En föreläsning kan innehålla flera olika delar som tillsammans bildar en helhet i rektors uppdrag. Föreläsningen bygger främst på de erfarenheter jag har som rektor och är inriktad på att ge konkreta exempel på hur rektor genom sitt ledarskap kan skapa skolans inre organisation. Följande delar kan ingå i en föreläsning:
Utgångspunkter
Inledningsvis ger jag en bild av teoretiska, forskningsbaserade och erfarenhetsbaserade utgångpunkter som påverkat mig i att utforma mitt ledarskap.
Rektors uppdrag
Rektors uppdrag, ansvar och placering i skolans styrkedja så som det är formulerat i skollag, i läroplan, i allmänna råd och i relation till huvudmannens och lärarnas uppdrag. Rektors uppdrag ur tre olika perspektiv:
rektor som företrädare för elevens rätt
rektor som ledare för den pedagogiska verksamheten
rektor som arbetsgivarföreträdare
Skolans organisation
Ansvarsfördelning, bemanningsplanering, schemaläggning och en mötesordning som främjar en hållbar skolorganisation.
Främja och förbygga
Skillnaden mellan att främja och att förebygga. Betydelsen av att skolans organisation i så stor omfattning som möjligt präglas av ett främjande perspektiv.
Relationer till vårdnadshavare
Vikten av att skapa goda relationer till elevernas vårdnadshavare. Former och innehåll för informationsmöten, föräldramöten, utvecklingssamtal, föräldraråd och annan information till vårdnadshavare.
Planering av undervisningen
Principer för planering, genomförande, återkoppling och utvärdering av undervisningen med utgångspunkt från kursplanens tre delar: syfte, centralt innehåll och kriterier för bedömning. Planeringen gäller för ett stadie, för en termin, för ett arbetsområde och för en lektion.
Elevhälsans roll i skolorganisationen
Elevhälsans roll och uppdrag i skolans organisation och hur olika aktörer i skolan kan organiseras för att utveckla en främjade skolkultur.
Organisation av särskilt stöd
Bemanning och organisation för elever som är i behov av särskilt stöd.
Organisation av särskilda undervisningsgrupper
Ansvarsfördelning, bemanning och organisation av undervisningen för elever som är i behov av särskilt stöd som ges i annan grupp än den eleven vanligtvis tillhör.
Medarbetarnas villkor
Medarbetarnas uppdrag och tidsanvändning med utgångpunkt från rådande arbetstidsavtal. I denna del beskriver jag arbetet med bemanningsplanering, schemaläggning, mötesordning och uppdragsbeskrivningar och hur detta kommuniceras i samverkan/MBL och i arbetsmiljöarbetet.